Program Kongresu
TOP TEMATY
Kongresu
Kluczowe zmiany prawne w nowym roku szkolnym 2024/2025 – wytyczne z zakresie monitorowania realizacji Standardów Ochrony Małoletnich, zmianach w ramowych planach nauczania, ochrona sygnalistów i wytyczne w zakresie nadzoru pedagogicznego.
Aktualizacje kwoty dotacji oświatowych w 2024 i finansowanie placówek niepublicznych – kto odpowiada za poprawne rozliczenie podatku VAT? Gdzie kończy się odpowiedzialność dyrektora – kontrowersje wokół orzeczeń sądowych, pozyskiwanie i rozliczanie dotacji dla uczniów ze SPE – jak nie popełnić błędu?
Kadry&awans zawodowy w niepublicznych placówkach oświatowych – 2 ścieżki awansu, finansowanie wynagrodzeń osób zatrudnionych w placówce z dotacji, niestosowanie przepisów o awansie zawodowym nauczycieli – konsekwencje dla dyrektora i placówki.
godz. 9.00 - 17.00
DZIEŃ 1
DYREKTOR JAKO STRATEG & LIDER W ZAKRESIE REALIZACJI STANDARDÓW BEZPIECZEŃSTWA W PLACÓWCE – JAK SKUTECZNIE PRACOWAĆ Z DZIEĆMI Z ZABURZENIAMI EMOCJI?
W tej części omówimy mechanizmy oraz sposoby radzenia sobie ze zjawiskiem zaburzeń zachowań oraz emocji u dzieci. Przeanalizujemy procedury postępowania dyrektora placówki w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom placówki w sytuacjach zagrażającym ich bezpieczeństwu. Wyjaśnimy, jak dyrektor może wspierać kadrę pedagogiczną w trudnych wychowawczo sytuacjach.
- DYREKTOR-LIDER: Rola dyrektora w diagnozowaniu zaburzeń zachowania i emocji wśród uczniów.
- DYREKTOR-STRATEG: Szkolna strategia przeciwdziałania przemocy ze skutecznymi narzędziami zarządzania w sytuacjach kryzysowych – jak przygotować kadrę pedagogiczną do pracy w kryzysie przemocy?
- DYREKTOR-STRATEG: Analiza zachowań kadry pedagogicznej, które sprzyjają rozwojowi przemocy wśród uczniów.
Prowadzący:
Jacek Pyżalski,
Pedagog specjalny, profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Uczestnik i koordynator około 60 krajowych i międzynarodowych projektów badawczych, głównie dotyczących ryzykownych zachowań młodzieży.
DOKUMENTOWANIE I ROZLICZANIE WYDATKOWANIA DOTACJI NA POKRYCIE KOSZTÓW KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W PLACÓWKACH NIEPUBLICZNYCH W KONTEKŚCIE NIEJASNYCH PRZEPISÓW USTAWOWYCH
W tej części przybliżymy jakie prawa i obowiązki przysługują placówce w związku z wydatkowaniem dotacji na uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, a także jak je należycie dokumentować, aby organ kontrolny nie zakwestionował wysokości dotacji.
- EDU LEX: Dotowanie kształcenia uczniów niepełnosprawnych w placówce niepublicznej – jakie koszty mogą być finansowane z dotacji i jak prawidłowo je dokumentować?
- EDU LEX: Finansowanie zajęć z dotacji, kwestie formalno-prawne z podmiotem realizującym zajęcia z uczniem poza placówką
- CASE STUDY: Rozliczanie realizacji orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego podopiecznego placówki – kwestie sporne
Prowadząca:
Beata Patoleta,
Adwokat, prowadzi kancelarię adwokacką, której specjalizacją jest prawo oświatowe, w szczególności prawo oświaty niepublicznej.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ DYREKTORA PLACÓWKI W KONTEKŚCIE KLUCZOWYCH ZMIAN PRAWNYCH PO 1.09.2024 r.
W tej części omówimy, jak w praktyce poradzić sobie z prawnymi nowościami roku szkolnego 2024/2025, na przykładach pokażemy gotowe rozwiązania oraz wskażemy na co dyrektorzy muszą zwrócić uwagę realizując nowe obowiązki, by uwzględnić przepisy i wytyczne MEN.
- EDU LEX: Główne zmiany w ramowych planach nauczania: lekcje pierwszej pomocy, rezygnacja z HiT – jak wpływają na ruch kadrowy w placówkach?
- EDU LEX: Branżowe centra umiejętności, zmiany wymiaru godzinowego przedmiotów ogólnorozwojowych w szkołach branżowych – przed jakimi wyzwaniami stają dyrektorzy placówek?
- CASE STUDY: Jak przeprowadzić skuteczną ewaluację procedur funkcjonujących w placówce? Podstawowa dokumentacja dotycząca standardów ochrony małoletnich oraz ochrony sygnalistów.
Prowadzący:
Elżbieta Rabenda,
Ekspertka ds. oświaty samorządowej, wykładowczyni, trenerka, prelegentka, panelistka, edukatorka i szkoleniowiec i analityk w Centrum Wsparcia Rozwoju Edukacji i Biznesu „OTUS”.
PODATEK VAT W PLACÓWCE NIEPUBLICZNEJ – GDZIE KOŃCZY SIĘ ODPOWIEDZIALNOŚĆ DYREKTORA A ZACZYNA KSIĘGOWEGO? CASE STUDY ORAZ KONTROWERSJE WOBEC AKTUALNEGO ORZECZNICTWA
W tej części przyjrzymy się kwestii podatku VAT w placówkach oświatowych – jakie zapisy w umowach zabezpieczą nas na wypadek kontroli, kiedy możemy liczyć na preferencyjną stawkę, a w jakich wypadkach placówka może skorzystać ze zwolnienia z VAT?
- EDU LEX: Świadczenie usług w formie pełnienia funkcji dyrektora placówki oświatowej. Czy można skorzystać ze zwolnienia z VAT – prezentacja najnowszej opinii dyrektora KIS z 15 marca 2024 r.
- CASE STUDY: Usługi edukacyjne – jak rozliczać w VAT w wypadku sprzedaży mieszanej? Co z odliczeniami?
- CASE STUDY: Stawki VAT na przykładzie: wynajem sali gimnastycznej, nieodpłatne przekazania a VAT – jakie zapisy należy wprowadzić w umowie darowizny, by można było bezpiecznie zastosować stawkę 0% VAT? Stawka 0% na dostawę sprzętu komputerowego – na co zwrócić uwagę w dokumentacji, by móc skorzystać z preferencyjnej stawki?
- CASE STUDY: Zakup pomocy dydaktycznych – czy można odliczyć VAT? Sprzedaż na rzecz rady rodziców – czy musi być ewidencjonowana na kasie fiskalnej?
Prowadzący:
Teresa Krawczyk,
Wieloletni praktyk administracji skarbowej, w tym naczelnik Urzędu Skarbowego. Wykładowca wyższych uczelni.
OCHRONA SYGNALISTÓW W PLACÓWCE - WSZYSTKO CO NALEŻY WIEDZIEĆ O ZMIANACH W USTAWIE
W tej części omówimy obowiązki, które nakłada na szkoły i przedszkola ustawa o ochronie sygnalistów, zasady wdrożenia odpowiednich procedur, umożliwiających skuteczne działanie systemu zgłaszania i ochrony sygnalistów w placówkach oświatowych.
- EDU LEX: Wytyczne związane z ustawą – jak zwiększyć bezpieczeństwo wewnętrzne placówki przez skuteczną ochronę osób zgłaszających naruszenia.
- EDU LEX: Przykładowe procedury, które pomogą w stworzeniu lub udoskonaleniu systemu zgłaszania naruszeń w placówce.
- CASE STUDY: Dostosowanie działań placówki do wymogów prawnych – wytyczne dla dyrektorów.
Prowadzący:
Robert Kamionowski,
Radca prawny w Kancelarii Peter Nielsen & Partners, specjalizuje się w prawie oświatowym, administracyjnym, cywilnym i prawie pracy.
godz. 9.00 - 15.00
DZIEŃ 2
Tylko dla osób, które zakupiły wariant z warsztatem
NADZÓR PEDAGOGICZNY W PLACÓWKACH NIEPUBLICZNYCH WOBEC KIERUNKÓW POLITYKI OŚWIATOWEJ MEN 2024/2025 – JAK UNIKNĄĆ BŁĘDÓW?
W tej części pokażemy Państwu, jak wdrożyć w życie zmiany prawne obowiązujące w nowym roku szkolnym, by zwiększyć efektywność pracy placówki oraz skutecznie realizować nadzór pedagogiczny i politykę oświatową państwa.
- EDU LEX: Nadzór pedagogiczny w placówce niepublicznej – aktualne podstawy prawne, procedury, dokumentacja. Zadania dyrektora.
- EDU LEX: Kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025 – nowe wyzwania – co i jak można realizować w placówce niepublicznej?
- CASE STUDY: Jakich błędów unikać planując i realizując nadzór pedagogiczny? Jak przygotować się do kontroli zewnętrznych?
Prowadzący:
Izabela Suckiel,
Nauczyciel konsultant ds. kadry kierowniczej i ewaluacji w Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie. Specjalizuje się w zakresie prawa oświatowego, nadzoru pedagogicznego, oceniania, pomiaru dydaktycznego i ewaluacji.
ORGANIZACJA PRACY I PROFESJONALNE ZARZĄDZANIE FINANSAMI JEDNOSTKI OŚWIATOWEJ Z UWZGLĘDNIENIEM NAJNOWSZYCH ZMIAN W PRAWIE OŚWIATOWYM PO 1.09.2024
W czasie warsztatu wyposażymy Państwa w sprawdzone rozwiązania z zakresu tworzenia dokumentacji m.in. administracyjno-organizacyjnej i pedagogiczno-dydaktycznej, istotne w świetle oceny prawidłowości wydatkowania dotacji.
- EDU LEX: Planowanie kolejnego roku budżetowego 2025 – na co wydatkować dotacje i w jaki sposób dokumentować koszty?
- EDU LEX: Zmiany prawne obowiązujące w roku szkolnym 2024/2025 w przełożeniu na funkcjonowanie placówek niepublicznych
- CASE STUDY: Na co zwrócić uwagę w uchwałach dotacyjnych uchwalanych przez JST? Jakie obowiązki może nałożyć gmina na prowadzących placówki niepubliczne w zakresie dekretowania dokumentów oraz sporządzania odpisów/wyciągów i zestawień?
- CASE STUDY: Co należy wiedzieć o finansowaniu wynagrodzeń osób zatrudnionych w placówce z dotacji? Jak prawidłowo ustalić wysokość wynagrodzenia finansowanego z dotacji w zależności od zakresu, formy wynagrodzenia i wymiaru czasu pracy?
Prowadzący:
Robert Kamionowski,
Radca prawny w Kancelarii Peter Nielsen & Partners, specjalizuje się w prawie oświatowym, administracyjnym, cywilnym i prawie pracy.
KWALIFIKACJE I AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA – ODPOWIEDZIALNOŚĆ DYREKTORA PLACÓWKI W KONTEKŚCIE ZMIAN W PRZEPISACH PRAWNYCH
W tej części analizujemy największe trudności dyrektorów związane z nową ścieżką awansu, kwalifikacjami zawodowymi oraz dokonamy analizy przykładów rozwiązań dotyczących awansu.
- EDU LEX: Awans zawodowy nauczyciela na starych i nowych zasadach. Co warto wiedzieć o obserwacjach?
- EDU LEX: Kwalifikacje zawodowe dyrektora placówki niepublicznej – czego wymaga Prawo Oświatowe?
- CASE STUDY: Pedagog specjalny – jakie kwalifikacje powinien mieć pedagog zatrudniony na tym stanowisku? Najczęstsze błędy w rekrutacji. Funkcjonowanie pedagogów specjalnych w szkołach i przedszkolach – wnioski do planu na kolejny rok
- CASE STUDY: Niestosowanie przepisów o awansie zawodowym nauczycieli – konsekwencje dla dyrektora i placówki
Prowadzący:
Jan Lewandowski,
Nauczyciel konsultant DODN we Wrocławiu Filia w Legnicy. Wieloletni dyrektor i pracownik nadzoru pedagogicznego.
KONTROLA WYDATKOWANIA DOTACJI – JAK UNIKNĄĆ BŁĘDÓW
W czasie warsztatu przeanalizujemy jakie prawa przysługują placówce kontrolowanej w związku z wydatkowaniem dotacji, a także jakie obowiązki na niej ciążą wobec organu kontrolnego.
- EDU LEX: Kontrola wydatkowania dotacji – jaki okres podlega kontroli, co się zmieniło prawnie względem ubiegłego roku?
- CASE STUDY: Prawa i obowiązki kontrolowanej placówki oraz standardy kontroli – przykłady dokumentów i informacji, których może zażądać kontroler. Czego może oczekiwać kontrolowana placówka od kontrolera?
- EDU LEX: Zalecenia pokontrolne i protokół kontroli – zastrzeżenia organu prowadzącego placówkę do wyniku kontroli i możliwości ich zgłoszenia.
- CASE STUDY: Katalog wydatków 2024/2025 wraz z przykładami – jakie wydatki można finansować z dotacji oświatowej.
Prowadzący:
Beata Patoleta,
Adwokat, prowadzi kancelarię adwokacką, której specjalizacją jest prawo oświatowe, w szczególności prawo oświaty niepublicznej.